Tokyo - Reisverslag uit Tokio, Japan van downunderdebbie - WaarBenJij.nu Tokyo - Reisverslag uit Tokio, Japan van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

29 September 2016 | Japan, Tokio

Aangekomen in Tokyo op zoek naar mijn hostel, die vlak bij het station is. Oftewel, bij een van de vele stations!! Ik wist wel dat het niet bij station Tokyo zelf was, maar dat we zo veel waren... Gelukkig kreeg ik hulp en een plattegrond en na 2 treinen, was mijn hostel inderdaad heel dichtbij het station Ryogoku. Helemaal bezweet kwam ik aan, maar het hostel gaf wel meteen een goede indruk. Mijn spullen gedumpt, deo-douche, schone kleren aan en weer op pad. Ik heb maar 4 1/2 dag in Tokyo en heb al begrepen dat je hier na 2 weken nog niet klaar bent.
Meteen weer op de trein gesprongen naar Akihabara, de electronicawijk. Na 3 1/2 week redelijk rustige dorpjes en stadjes, komt hier het geluid en verlichting direct op je af! Grote schermen met reclame en muziek. Wel heel gaaf!! De straat was geheel afgesloten tot 18 uur, dus genoeg ruimte om alles te bekijken. Terwijl ik er was, werd het ook donker, dus dan is het helemaal geweldig! Na een hapje eten, weer terug gegaan naar het hostel. Het geluid en de lichten waren even genoeg voor nu ;-)

Na een heerlijke nachtrust (9 uur geslapen!), heb ik maandag de trein naar Shinjuku genomen. Er zijn daar enorm veel wolkenkrabbers en ik heb rondgewandeld in een park. Daarnaast ben ik met de ligt naar de 45e verdieping van het Goverment Building gegaan voor een uitzicht over Tokyo. Het is echt een enorme stad met zoveel huizen en vooral hoogbouw!! Helaas was Mount Fuji niet te zien door de bewolking...
Vervolgens de trein naar Shibuya genomen, ook wel bekend vanwege het drukke kruispunt waar voetgangers alle kanten tegelijk oversteken. Het ligt direct naar het station en ik moest wel even goed kijken, want het is in het echt wel erg veel kleiner dan ik dacht. Maar desalniettemin ook weer erg gaaf! Even de Starbucks omhoog gelopen om een mooi bovenaanzicht te hebben.
Daarna gewandeld naar Takeshita street, een straat volop leuke winkels en veel mensen. Ook ben ik naar de Meji shrin gegaan en de bijgelegen tuin.
Trein terug genomen naar station Shibuya, dat is fijn in Tokyo, elke wijk heeft een treinstation! Bij het station Shibuya een foto gemaakt van Hachiko. Wel bekend van de hele zielige film Hatchi. Moet ik altijd lekker bij janken, dus het beeld moet wel even op de foto ;-)
Daarna lekker gewandeld door alle winkelstraatjes. Mijn voeten hebben het gehad voor vandaag, maar ik ben nog niet klaar... Wel even een pauze genomen en heerlijk gegeten bij de Outback, waar Steef, Nick en ik vorig jaar in ook hebben gegeten en Japan doet niet onder! Nog even rondgewandeld in Shibuya en daarna de trein terug naar mijn hostel.

Dinsdagochtend werd ik wakker met een dikke knie. Niet van het vele lopen, maar doordat ik de dag ervoor ben gestoken. Nu ben ik al veel gestoken door de muggen hier, maar nu is het wel heel erg! Mijn knie is niet helemaal herkenbaar meer... Er zit een flinke bult aan de zijkant, waardoor het lijkt dat ik twee knieën heb! Geen idee waardoor ik ben gestoken, maar mijn huid reageert nogal heftig. Toch maar spullen gepakt en op pad gegaan. Ik heb tenslotte nog maar 3 dagen.
Wederom naar de trein genomen en nu richting Ueno. De treinen zitten over het algemeen aardig vol, maar vanochtend toch wel kunnen lachen! Er kwam al een redelijk volle trein aan en de mensen voor mij stapten in. Ik zag met geen mogelijkheid meer ruimte, dus wachtte op de volgende trein. Aangezien ze elke 5 tot 10 minuten rijden, geen probleem! Maar toch lukte het 10 mensen om alsnog die overvolle trein in te gaan. Met wat tenen die naar buiten steken en op het laatste moment naar binnen glippen, maar bij 1 deur lukte het niet om die te sluiten. Dus kwamen er 2 mannen aangesneld de even alles aanduwde, een koffer ertussen duwde en de deuren met de handen dicht deden. De rode vlaggetjes ging omhoog en de trein vertrok! Dus toen de tweede volle trein aankwam, wist ik hoe het moest. Gewoon even aanduwen en tussen de mensen gaan staan. Jezelf vasthouden hoeft niet, want je staat toch klem ;-)
Na een overstap kwam ik in Uedo en daar kwam ik nogal vroeg aan en alles was nog dicht. Ueno Zoo was als open, dus daar maar als eerste naartoe gegaan. Ze claimen de grootste ter wereld te zijn, maar ik heb grotere dierentuinen gezien. Ze hebben wel heel veel dieren, maar in erg kleine ruimtes vind ik. Wel hebben ze 2 panda's en dat ik erg leuk om te zien! Ik heb nog nooit panda's in levende lijve gezien en wat zijn het prachtige beesten!! Helaas werd ik daar weer veel gestoken door een onbekend iets (leken wel sandfly's) en nu zien mijn benen er echt schitterend uit... NOT! In 2 uur tijd heb ik alle dieren bewonderd en ben ik doorgelopen naar het Tokyo National Museum. Daar wat rondgewandeld en een speciale Boeddha bewonderd. Ik ben alleen even de naam kwijt... Ondertussen flink last van mijn knie gekregen en toch maar even langs de drogist/ apotheker gegaan. Die snapte geen woord Engels en gaf me iets tegen het branderige gevoel. Toen ik het op wilde smeren, leek het wel zonnebrandcreme en of dat nou zal helpen?! Dus nog maar een andere drogist/ apotheker gezocht. Die zag mijn knie en zei dat ik beter naar het ziekenhuis kon gaan... Omdat het allemaal nogal gebrekkig Engels is, ben ik terug gegaan naar het hostel om daar advies te vragen. Die schrokken wel een beetje toen zij mijn knie zagen, maar zeiden dat het mogelijk was bij sommige muggenbeten. Als ik wilde, zouden ze een arts waarschuwen, maar het advies was te kijken wat het de rest van de dag deed.
Dus weer naar het treinstation en naar Asakusa gegaan. Dat is bekend om de Senso-ji tempel. Voordat je daar aankomt, loop je door de Nakamise shopping street. Een smal straatje met allemaal kleine winkeltjes die souvenirs en eten verkopen. Helemaal mijn straatje ;-) vervolgens bij de tempel rondgewandeld. De tempel is de oudste en beroemdste tempel van Japan. In de tempel zelf was er veel gezang en werd er gebeden. Mooi om dat te kunnen meemaken!
Daarna heb ik een boottocht gemaakt over de Sumida River. Je vaart onder een aantal bruggen, die elk een ander kleurtje hebben. Verder is er niet zo heel veel te zien, maar het is wel heerlijk uitwaaien op de rivier.
Ik kwam aan bij station Hamamatsuchō en wilde daar de trein nemen. Maar toen zag ik een massagesalon en heb een heerlijke voetmassage genomen van een half uur :-) vervolgens terug naar het hostel gegaan en daar bleek ik een nieuw kamergenootje te hebben, Nederlands! Wij zijn beide tot de conclusie gekomen dat weinig mensen in het hostel contact met elkaar maken en dat is toch wel jammer. Ik zei dat ik graag nog een keer bij een Izakaya zou willen eten, maar dat dat alleen niet echt leuk is. Daar was zij het mee eens en zij houdt ook van eten bij een Izakaya. Dus voor morgen staat een eetafspraak!

Woensdagochtend 'uitgeslapen' na een onrustige nacht, met veel last van mijn knie en alle andere steekplekken op mijn benen. Op mijn knie heeft zich een kleine blaar gevormd, maar de roodheid is wel minder. Dus gewoon weer op pas gegaan!
Eerst naar Akihabara, daar ben ik al geweest maar heb de Mangawinkels daar gemist. Aangezien dat een niet te missen ding is in Japan, moest ik dat nog even doen. Ik ben in een winkel geweest met 7 verdiepingen vol met stripboeken. Enorm veel! Omdat iedereen meteen de lift in ging naar 7e verdieping, ben ik maar gevolgd. Maar ik had kunnen weten dat wanneer er alleen maar mannen de lift in stappen, dat er iets zou zijn op de 7e verdieping dat niet interessant voor mij was. Het lag vol pornografische stripboeken en dan niet van die beschaafde... Dus maar verdiepinkje lagen gaan kijken en nog een lager en nog een lager... Ik wist dus echt niet dat er 5!verdiepingen vol met pornografische stripboeken konden zijn. Ik ben maar voor het beschaafde werk gegaan ;-)
Daarnaast nog souvenirs gekocht. Natuurlijk ook weer geweldige souvenirs voor Semmie en Daniek ;-)
Ondertussen wordt ik helemaal gek van de jeuk op mijn benen... Het ziet er ook echt niet uit met mijn rokje aan, maar moet er ook niet aan denken om een broek aan te hebben! Dus neem ik maar gewoon weer een trein en ga ik naar station Tokyo. Helaas slaat het weer om en is de zon verdwenen en dreigt er regen... Daarom ervoor gekozen om niet rond te gaan wandelen, maar de Tokyo Sky Bus te nemen. Vanaf een open bus de omgeving bekijken gaat sneller én ze voorzien je van een regencape als het gaat regenen! Leuk ritje gemaakt en op het einde begon het flink te regenen. Daarna terug gegaan naar het hostel. Ik had afgesproken met Natasja voor een Izakaya en in het hostel nog 3 mensen geregeld die mee gingen. Dus met 5 man, een Spaanse, een Fransman, een Nieuw-Zeelander en 2 Nederlanders naar een Izakaya in de omgeving van het hostel. We hebben weer heerlijk gegeten en gedronken. Alle anderen waren de dag ervoor of de dag zelf aangekomen, dus meteen alle Japanse lekkernijen laten proeven, waarvan natuurlijk warme sake! Op de terugweg naar het het hostel nog een pak umeshuu gekocht en die opgedronken in het hostel en daarna lekker naar bed.

Donderdag, mijn laatste dagje in Japan alweer! Mijn plan om uit te slapen was mislukt. Om 6 uur wakker omdat ik naar de wc moest... Gelukkig was Eli ook vroeg wakker en afspraak gemaakt om te gaan ontbijten op Japanse stijl. Ik wilde eigenlijk naar de beroemde vismarkt, maar het is slecht weer en ontbijten op Japanse stijl klinkt ook goed! We bestelden rijst met beef, lente-uitjes erbij en een rauw ei. Het is apart op de vroege ochtend, maar wel heel lekker!
Daarna hebben we de trein genomen naar Shinjuku en hebben daar rondgewandeld door het park en zijn op zoek gegaan naar het Japanse Zwaarden Museum. Daar was een tentoonstelling van samuraizwaarden, de oudste was van 1777! Die zwaarden worden echt met heel veel details gemaakt, heel interessant.
Daarna zijn we doorgewandeld naar Shibuya en hebben daar geluncht met een crêpe, gevuld met chocoladeijs, verse aardbeien en slagroom. Heeeeerlijk!! ;-) We hebben nog wat doorgewandeld en zijn uiteindelijk weer bij het bekende kruispunt aangekomen. Daar weer foto's gemaakt en nu ook echt in het donker.
Onze voeten waren gesloopt en waar we eerder gepland hadden om in Shibuya te gaan eten, hebben we de trein richting het hostel genomen met het plan om daar in de buurt te eten. Ik heb de beste Ramen van deze vakantie op, dus een goede afsluiter! Daarna nog wat umeshuu gedronken in het hostel en toen kwam voor mij de taak om mijn tas te pakken... Conclusie: te veel souvenirs!!! Zelfs nadat ik wat t-shirts van de Primark heb weggegooid, past het niet. Ik denk dat ik het uiteindelijk allemaal wel meegesleept krijg naar het vliegveld en dan kijk ik daar wel verder...

Vrijdagochtend moet ik mijn vliegtuig naar Nederland weer nemen... :-(
Japan is een geweldig land, met super aardige mensen, maar ze zijn ook wel een beetje apart. Zo zijn allemaal verslaafd aan hun telefoon, overal waar je kijkt lopen of zitten mensen op hun telefoon te kijken. Ze botsen continue tegen je op of lopen bijna de verkeerde kant van de roltrap op. Het is zelfs zo erg dat op de treinstation overal waarschuwingsborden staan om te 'voorkomen' dat ze de rails op lopen. Daarnaast is me opgevallen dat ze ten aller tijden sokken dragen. Maakt niet uit of ze sportschoenen, hakken of sandalen dragen (die overigens áltijd te groot zijn), overal dragen ze de meest lachwekkende sokken bij ;-) oh ja, en de parapluutjes! Daar lopen ze de hele dag mee. Tegen de zon of tegen de regen, altijd handig.
Daarnaast heeft Japan veel te bieden aan natuur en cultuur. Waanzinnig mooie tempels en kastelen gezien. Mooie parken en gezellige steden en dorpen.
Ik heb veel zon, maar ook heftige regenbuien gehad en zelfs een tyfoon overleeft.
Japan was weer een mooi avontuur en had er graag meer van gezien. Maar de plicht roept en maandag weer aan het werk...

• 29 September 2016 - 20:37

Marion:

Wat een prachtige reis Deb!! Goede veilige vlucht tot vrijdag!