Thailand: Chiang Mai, Chiang Rai, Chiang Khong - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van downunderdebbie - WaarBenJij.nu Thailand: Chiang Mai, Chiang Rai, Chiang Khong - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

Thailand: Chiang Mai, Chiang Rai, Chiang Khong

Blijf op de hoogte en volg

07 November 2017 | Thailand, Chiang Khong

Ik ben vrijdag vanuit Amsterdam naar Chaing Mai, Thailand gevlogen met een tussenstop in Shanghai. De eerste vlucht leek geen eind aan te komen, mijn entertainment systeem werkte niet aan het begin van de reis en dan is het saai! De tweede vlucht heb ik niet echt meegemaakt: ik ben in slaap gevallen voordat we opstegen en werd net voor de landing wakker.
In Chiang Mai in een shuttle bus gestapt en naar mijn hostel gegaan. Daar als snel contact gelegd met mede backpackers en afgesproken dat we 's avonds samen op pas zouden gaan. Ik heb me helemaal niet verdiept in Chiang Mai, omdat het puur een plek is om van daaruit naar Laos te vertrekken. Ik heb het geluk dat ik op de laatste dag van het Loy Krathong Festival, oftewel het lampionnenfestival, ben aangekomen. Dus na een paar uurtjes relaxen in het hostel, daar op af gegaan. Eerst naar de Loy Krathong Parade gegaan. Net een parade van Disneyland, maar dan in boeddhistische stijl met mannen verkleed als vrouwen op en om de wagens. Daarna zijn we doorgelopen naar de rivier om een wensballon op te laten. Sommige ballonnen eindigden in het publiek, sommige in de bomenk maar die van mij ging netjes (net over de verlichting) de lucht in.
Daarna een hapje gegeten op de foodmarket om van daaruit naar een plein te gaan voor een biertje en een beetje dansen. Om kwart voor 1 's nachts kwamen we terug in het hostel en ik was doodop! Mijn planning voor de volgende dag: uitslapen, ontbijten, massage, lunchen, massage, avondeten en bier drinken ;-)
De volgende dag om 7 uur klaar wakker... Dus om 8 uur maar gaan ontbijten en geleidelijk aan druppelde de rest ook binnen. Het plan was om rond te gaan lopen in de stad en een massage te gaan regelen. Tijdens het lopen zagen we achter de gebouwen iets wat leek op een berg/ gebouw, dus daar op af gegaan. Bleek het de Wat Chedi Luang te zijn, een super mooie tempel, waar op dat moment een ceremonie met monniken bezig was die je bij kon wonen.
Daarna toch op zoek naar de massage, maar nadat we 10 minuten hebben gewacht in een salon, besluiten om maar te gaan lunchen. Een heerlijke pad Thai gegeten.
Daarna zijn we naar de Doi Suthep tempel gegaan, die boven Chaing Mai op een berg van 1600 meter ligt, ongeveer 30 kilometer buiten de stad. We hadden bij het hostel gevraagd of we daar fietsend heen, het antwoord was kort maar krachtig: nee! Dus we houden een taxi aan, een Thaise taxi welteverstaan. Dat is een pick-up truck waar ze in de laadbak 2 banken hebben gezet met een dak erboven. Na wat onderhandelen spreken we af om 700 bath (18 euro) te betalen voor 4 personen, waarbij de chauffeur op ons blijft wachten en ons ook weer terugbreng. Onderweg kwamen we erachter dat fietsen inderdaad geen optie was. De weg liep aardig omhoog en er waren veel bochten. Doi Suthep is een mooie tempel met veel goud en een geweldig uitzicht.
Teruggekomen in de stad was de Sunday Night Market begonnen. Daar rustig overheen geslenterd, gegeten en 2 paar slippers geshopt en rustig aan naar het hostel. Daar kwamen we om 23.00 uur aan. Afscheid genomen van mijn hostelgenootjrs, want de volgende dag vroeg op.
Maar niet vroeg genoeg bleek... Eerst zou ik om 7.30 uur opgehaald worden, dat werd al 7.00 uur! Maar mijn chauffeur en gids stonden al om 6.35 uur op de stoep ipv 7.00 uur! Ze wilden de drukte voor zijn en dat was wel een voordeel. De reis ging naar Chiang Khong, met tussenstops in Chiang Rai, voor de Wat Rong Khun (witte tempel)
Witte tempel heeft reflecterende mozaiekdeeltjes. Het heeft bizarre en soms enge beelden, zoals schedels en handen die uit de grond kwamen. Bij de ingang staan stenen figuren met zwaarden, als je die eenmaal bent gepasseerd kom je op de loopbrug naar een mooie tempel. De muurschilderingen zijn fantastisch, maar ook bizar. Zo staan er ruimtewezens, het instortende World Trade Center en Spiderman afgebeeld. Het staat voor het verleden, heden en de toekomst, zo vertelde mijn gids. De tempel is nog niet af, het wordt verwacht dat het de volgende eeuw pas af is.
Daarna zijn we doorgereden naar Baan Dam (zwarte huis) dat heeft 40 gebouwen met meubels, kunst en vooral skeletten, huid en opgezette koppen van dieren. Het is ontworpen door een kunstenaar. Baan Dam symboliseert dood, ziekte ouderdom en het slechte in de mens.
Vervolgens hebben we de reis doorgezet naar de gouden driehoek, het drielandenpunt Thailand, Myanmar en Laos. Tussen deze landen stroomt de Mekong, waar ik morgen overheen zal gaan met de boot. In deze regio is en veel opiumhandel gedreven en daarom een kort bezoek gebracht aan het opiummuseum. Daar samen met mij gids geluncht. Na de lunch doorgereden naar Chaing Khong, een mooi ritje door de bergen. Ik ben afgezet bij mijn hotel, maar eigenlijk is het een soort vakantiehuisje, met een 2 persoonsbed, eigen douche en toilet en uitzicht op Mekong en Laos. Na een uurtje komt een Nederlands stel in het huisje naast me, die net uit de jungle kwamen. We hebben gezellig op het balkon wat gekletst en uiteindelijk ook mee een hapje gaan eten. Bij de Mexicaan, in Thailand, zonder Mexicaans bier, maar gelukkig wel Thai bier ;-)
Morgen de grens over in Laos. Het kleine stukje van Thailand dat ik nu heb gezien is me in ieder geval al goed gevallen.

  • 07 November 2017 - 11:44

    Ad:

    Hoi Debbie,

    Ben je al weer begonnen aan een volgende mooie reis? Heel veel plezier en een reis met vooral mooie uitzichten en belevingen toegewenst.
    Groet Ad

  • 07 November 2017 - 13:59

    Denise:

    Een goede start van de vakantie dus zo te lezen! Geniet ervan!

  • 07 November 2017 - 22:28

    Marion:

    Wat een prachtige reis weer Deb en meteen al mooie eerste dagen ( en biertjes haha).
    Geniet ervan!! X Mam.

  • 08 November 2017 - 09:35

    Fenneke:

    Wat een goed begin van je vakantie, Deb! Heerlijk! Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Okt. 2010
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 36489

Voorgaande reizen:

17 September 2019 - 08 Oktober 2019

Jordanië en Israël

11 September 2018 - 05 Oktober 2018

Namibië, Botswana en Zimbabwe

03 November 2017 - 29 November 2017

Laos & Cambodja

04 September 2016 - 30 September 2016

Japan

23 Maart 2015 - 05 Mei 2015

Ijsland, West-USA en West Canada

31 December 2012 - 20 Maart 2013

Nieuw Zeeland en Australie

20 Oktober 2010 - 02 December 2010

Australie, van Cairns naar Sydney

Landen bezocht: