Ghanzi en Maun - Reisverslag uit Maun, Botswana van downunderdebbie - WaarBenJij.nu Ghanzi en Maun - Reisverslag uit Maun, Botswana van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

Ghanzi en Maun

27 September 2018 | Botswana, Maun

Dinsdagochtend vertrekken we vroeg vanuit Windhoek. We maken een tussenstop bij een supermarkt om ons laatste Namibische geld op te maken. We rijden door tot zo’n 500 meter voor de grensovergang voor een lunch langs de kant van de weg.
We verlaten vervolgens Namibië en rijden door naar de grens van Botswana. De overgang verloopt soepel.
Het landschap veranderd meteen als we Botswana binnen komen: er zijn geen bergen (80% vlak land), het is een groener landschap, zand is roder en er zijn geen termieten.
De komende 2 dagen rijden we door de Kalahari woestijn. Dat is een vrij groen woestijn met veel bomen.
Laurein had ons voorbereidt op een primitieve accomodatie. Tot nu toe is alles vrij luxe geweest. Wederom hebben ze een plek in de middle of nowhere gevonden en het is weer prachtig! Ik heb een huisje met een kleine slaapkamer waar een tweepersoonsbed, een kast en een tafeltje in staat. Er is een deur naar de achtertuin/ douche/ toilet met een omheining eromheen. Heel bijzonder om op de toilet te zitten, waarbij de vogels om je heen vliegen ;-)
‘s Middags staat er een wandeling met iemand van een SAN stam op de planning. Die gaat uitleg geven over alle bomen en planten en hun medische gebruiken daarbij. Die sla ik over en geniet met een biertje en een boek van de stilte om mij heen.
Het douchen was een uitdaging. Een ministraaltje water die stopte toen ik conditioner in mijn haar had zitten... gelukkig deed het water in de wasbak het wel en kon ik daar mijn haar uitspoelen.
Als de groep terug komt van de wandeling, eten we bij de truck. Daarna is komt er een groep van de SAN en die zingen en dansen bij een kampvuur. Na een biertje duiken we ons bed in. Morgen is het uitslaapdag!
Woensdagochtend hebben we wentelteefjes bij het ontbijt en we vertrekken daarna richting Maun. Daar gaan er eerst het centrum in, zodat iedereen naar de bank kon voor geld. De rijen waren enorm en ik was blij dat ik al dollars had meegenomen vanuit Nederland. Vervolgens zijn we naar ons hotel gegaan en hebben we een relaxte middag.
Ik maak met 4 anderen van de groep een scenic flight over de Okavango Delta en dat was geweldig!! We zien olifanten, zebra’s, neushoorns, nijlpaarden, verschillende soorten antilopen, vogels, koeien en nog veel meer soorten dieren. Met daarbij een geweldig uitzicht over de delta. Een geweldige ervaring en de 45 minuten vlogen voorbij.
Terug bij de truck, eten we een traditionele maaltijd: pap met stoofpotje met bief en kool bereidt in pindakaas. Echt heerlijk, maar ook goed vullend, dus krijgen we niet alles op.
Morgen vertrekken we met een vliegtuig naar de Okanvango delta voor een verblijf van 2 dagen :-)