Okavango Delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van downunderdebbie - WaarBenJij.nu Okavango Delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

Okavango Delta

29 September 2018 | Botswana, Maun

Donderdagochtend hebben we om 6.30 uur ontbijt met pap pannenkoeken. Om 7.30 uur rijden we naar het vliegveld, waar we om 9.00 uur het vliegtuig zouden moeten hebben. Die was een beetje vertraagd, maar om 10.00 uur gingen we de lucht in. Om 10.40 uur landden we op een landingsbaan van 900 meter en stappen we uit bij Mopiri Camp Terminal 1. Oftewel bij een schuurtje van 2 bij 2 meter met onze 2 gidsen voor de komende 2 dagen. Met een bootje worden we naar onze verblijf gebracht. Daar aangekomen staat het personeel ons toe te zingen en worden we met een drankje verwelkomt en koude handdoekjes ter opfrissing. We worden naar onze tenten gebracht, nou ja, tenten.... geweldig luxe tenten met alles erop en eraan!! Uitzicht op het water en ‘s ochtends zullen we waarschijnlijk gewekt worden door apen.
Er volgt een heerlijke lunch met lasagne, salade, bieten, vers brood.
De rest van de middag mogen we zelf invullen en we genieten dan ook volop van de ontspanning. De één neemt een duik in het zwembad, de ander gaat op de bank een boek lezen en valt in slaap. Om 16.00 uur staat de high tea klaar, maar als we willen kunnen we ook met een boot ergens naartoe varen en daar onze high tea nuttigen. Dus wij stappen op de boot! Na een gezellige tocht, komen we op een plek waar normaal gesproken olifanten komen om te baden in het water. We genieten van een voortreffelijke high tea met de zonsondergang. Na een boottocht terug, gaat iedereen verder in de relaxte modus en om 20.00 uur staat er een 3 gangen menu klaar: voorgerecht een salade met papaya, feta, rucola en balsamicodressing, hoofdgerecht kip amarula met zoete aardappel stamp en groente en als nagerecht een sticky toffee pudding. Daarna genieten we bij het kampvuur, die ze bos-televisie noemen :-)
Het is hier net een resort! 2 zwembaden waar handdoeken liggen die je mag gebruiken, een bar, een restaurant, een relaxte hoek met banken en lekker stoelen, een winkeltje, houten wandelpaden én een masseur. Ik blijf hier denk ik gewoon ;-)
Als we naar bed gaan, is het een ander verhaal: de spinnenjacht begint! Helaas hebben wij het ‘geluk’ dat wij alle spinnen hebben. De kleintjes kan ik handelen, maar de grote spuiten we (ik kijk toe...)!met een spuitbus dood. We hebben namelijk 3 spuitbussen in onze kamers: met de blauwe dop is muggenspray, met de groene dop is voor spinnen en ander ongedierte en met de rode dop is voorzet alarm, als er bijvoorbeeld een luipaard voor je deur staat.
Na een heerlijke nacht, hebben we om 7.00 uur ontbijt. Eerst moeten we daar nog naartoe lopen, maar omdat er veel dierengeluiden zijn gaan we eerst de dieren zoeken. We zien alleen apen en 1 van hen heeft al snel mijn pakje sigaretten te pakken... dat de sigaretten eraan gaan is tot daar aan toe, maar de aansteker vond ie helaas interessanter en dat is toch een risico. Gelukkig kunnen we hem afleiden en laat ie de aansteker vallen en kunnen we naar het ontbijt: Vers gebakken broodjes in muffinvorm, geroosterd brood met jam, gekookte eieren en allerlei verschillende yoghurt met cereals en fruit.
Om 7.30 uur vertrekt onze boot voor onze dagtocht. We varen 2 uur lang in de Okavango delta en het is wederom prachtig! We stappen uit op een eilandje, waar we overstappen in Mokoro’s. Kleine soort van kano’s, waar we het advies krijgen om als aardappelzakken in te gaan zitten en vooral niet bewegen! Dat doen we dus. Er staat een man achterop die ons met een stok voortbeweegt en ons, na een uurtje varen dieper in de delta, afzet op een eilandje. Daar maken we een wandeling van een uur en komen vooral veel sporen van dieren tegen. Verder veel vogels en soort antilopen en baboon’s (weet nog steeds Nederlandse naam niet...)
Na de wandeling staat onze lunch klaar, komen we bij een plek waar stoelen staan en een tafel met wit tafellaken waarop onze lunch staat: hartige taart met bonensalade en een rode kool salade. Daarna worden we met de mokoro’s teruggebracht naar onze boot. Dit keer was het nadoen van een zak aardappelen niet zo moeilijk: de lunch was heerlijk en de temperatuur is aardig opgelopen. Terug bij onze boot, begint de terugreis. We zien al snel een olifant en vlak zo’n 30 nijlpaarden in het water. Enorme beesten en geweldig om te zien!! Omdat de nijlpaarden ons na een tijdje omsingelen, moeten we gaan. We willen tenslotte niet hun lunch worden.
Als we verder varen, krijgen we pech met de boot, maar gelukkig hebben we een extra accu bij ons. De terugreis verloopt verder soepel en af en toe sukkel ik in slaap.
Bij terugkomst staat iemand van het personeel ons op te wachten, die ons tegenmoet zwaait en koude natte handdoekjes heeft om ons op te frissen. Vervolgens staat de high tea klaar (we worden hier volgestampt en het is allemaal super lekker. Ik ga wel afvallen als ik thuis ben...). Daarna heb ik een uur lang een full body massage, waar ik nog meer ontspannen van terug kom, dan ik al was na deze heerlijke dag!
Met z’n allen nemen we dag nog even door met een gin tonic en om 20.00 uur staat ons diner weer klaar: voorgerecht zongedroogde tomaten risotto, hoofdgerecht een gevulde biefstuk met gebakken aardappelen met boontjes en wortelen en als toetje aardbeien cheescake.
Wat een heerlijk verblijf hier!! Helaas vertrekken we morgen om 9.15 uur weer met het vliegtuig... Op weg naar mijn tent, kom ik in het donker nog een nijlpaard tegen die over het terrein rondgescharreld, op maar een paar meter afstand!

• 30 September 2018 - 17:36

Marion:

Deb wat maak je toch weer een prachtige reis en dan dat lekkere eten!!
    Geniet er nog van!! XX