Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van downunderdebbie - WaarBenJij.nu Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

Amman

Blijf op de hoogte en volg

19 September 2019 | Jordanië, Amman

Dinsdagochtend om 2.30 uur opgestaan en om 3.00 uur vertrokken naar Brussel Airport. De paspoortcontrole was een ramp. Na anderhalf uur wachten en flauwvallende mensen, bedachten de Belgen dat het wellicht toch wel handig was om de elektronische controlepoortjes ook open te maken... De Duitsers lagen ook nog even dwars met een vol luchtruim, maar met wat vertraging, verder een snelle vlucht van 4 uur en 10 minuten, aangekomen in Amman de hoofdstad van Jordanië. Ik werd opgewacht door mijn chauffeur Medhat, die tot Petra mijn chauffeur zal zijn. En blij toe! Het verkeer is hier echt waanzinnig!! Waarschijnlijk ook door de drukte van de stad, maar het krioelt door elkaar heen, snijdt elkaar af en rijdt op het midden van 2 banen. En dat zonder ergenissen!! Iedereen remt netjes voor elkaar en als je denkt dat je een gaatje ziet waar jouw auto nog tussen past, toeter je een keer en dan kom je er gewoon tussen. Gaat het verkeer te langzaam? Even toeteren en het rijdt weer.
Ik ben naar mijn hotel gebracht en daar een lekker koud biertje gedronken met die hitte. Helaas geen biertje uit Jordanië, maar een Hollandse Amstel.
ondanks dat het erg warm is, een beetje rond gaan wandelen in de omgeving. Alle stoepen zijn zowat verdwenen door werkzaamheden, dus volgzaam de Jordaniërs gevolgd over de weg. In een supermarkt water ingeslagen en daarna terug naar het hotel. De drukte in combinatie met de warmte (en waarschijnlijk het vroege opstaan) is me nu nog even te veel. In het hotel rustig aan gedaan, hapje gegeten en daarna op tijd naar bed gegaan.

De afspraak met Medhat was dat hij me om 9.30 uur op zou komen halen, dus genoeg tijd gehad om bij te slapen.
Eerste rijdt Medhat mij door downtown Amman, waar veel winkeltjes zijn en leuke straatjes om doorheen te wandelen. Maar dat wandelen is voor later, want eerst gaan we door naar het Romeinse theater. Een midden in de stad gelegen amfitheater dat goed bewaard is gebleven.
Daarna doorgereden naar de Citadel van Amman. Het zijn oude Romeinse vondsten, zoals de tempel van Hercules en het paleis van Ummayad. Ook is er een museum bij. De Ciradel ligt hoog op een heuvel en je hebt er prachtige uitzichten. Het is net alsof je boven de drukte van de stad bent gestegen, vooral omdat je weinig meer meekrijgt van de geluiden van de stad.
Eigenlijk zou ik daarna teruggebracht worden naar mijn hotel, maar omdat ik het zonde vond om dan weer een taxi terug te nemen, afgesproken dat ik zou blijven in downtown. Medhat wilde me later weer op komen halen, dus dat was fijn.
Rondlopend is downtown Amman, veel winkels gezien (waar ik niks mocht kopen van Medhat, hij zou later op de reis wel goedkopere plekken laten zien). De winkels zijn niet zozeer gericht op de toeristen, maar met name op de lokale bevolking. Dat was erg fijn, je werd dus nergens naar binnen gehaald om iets te kopen.
Midden in downtown ligt de King Abdullah I moskee, een indrukwekkend bouwwerk, waar toeristen ook welkom zijn.
Inmiddels was het tijd voor de lunch en heb ik lukraak aan iemand gevraagd waar ik het beste kon lunchen: bij Hashem. Iedereen kent het, dus als je niet kan vinden, vraagt het maar!!
En dat was daadwerkelijk zo. De routebeschrijving was te lang, dus moest ik het een paar keer vragen en iedereen wist meteen wat ik bedoelde. De falafel en hummus waren erg lekker! Met een platbrood erbij en muntthee tussen de Jordaniërs gezeten en genoten.
Daarna heeft Medhat mij weer teruggebracht naar het hotel. Ik was moe van alle geluiden en indrukken, want het is een drukke stad! In het hotel bij het zwembad gelegen en een boek gelezen, heerlijk ontspannen.

  • 20 September 2019 - 08:06

    Marion:

    Wat een mooie ervaring weer, geniet ervan meisje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Amman

Actief sinds 18 Okt. 2010
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 36473

Voorgaande reizen:

17 September 2019 - 08 Oktober 2019

Jordanië en Israël

11 September 2018 - 05 Oktober 2018

Namibië, Botswana en Zimbabwe

03 November 2017 - 29 November 2017

Laos & Cambodja

04 September 2016 - 30 September 2016

Japan

23 Maart 2015 - 05 Mei 2015

Ijsland, West-USA en West Canada

31 December 2012 - 20 Maart 2013

Nieuw Zeeland en Australie

20 Oktober 2010 - 02 December 2010

Australie, van Cairns naar Sydney

Landen bezocht: