Umm Qays - Reisverslag uit Umm Qays, Jordanië van downunderdebbie - WaarBenJij.nu Umm Qays - Reisverslag uit Umm Qays, Jordanië van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

Umm Qays

Blijf op de hoogte en volg

19 September 2019 | Jordanië, Umm Qays

Om 8 uur staat Medhat weer klaar voor het hotel om mij naar mijn volgende bestemming te rijden: Umm Qais.
Normaal 2 uur rijden, maar door de ochtendspits in Amman, doen we er twee en een half uur over. Ik vind het verkeer hier echt geweldig (zolang ik niet zelf hoef te rijden). Het gaat echt alle kanten op, van een 2 baans weg maken de gewoon een 4 baans weg en het gaat allemaal net goed. Het verkeerd krioelt alle kanten op, slaat af wanneer het eraf moet en iedereen blijft super rustig.
We rijden door een afwisselend gebied, van dorpjes en vlaktes, de ene keer bruingekleurd van de droogte en het volgende moment wat groenere gebieden. Wat vooral opvalt is het vuil langs de weg, met name op plekken waar geen bebouwing staat. Ongelooflijk veel plastic en ander afval, wat echt zonde is!
Aangekomen in Umm Qais, een dorp is het noordwesten van Jordanië, direct naar de bezienswaardigheid daar gegaan: de ruïnes van de Hellenistisch-Romeinse stad Gadara. In de regio waren er vroeger 10 steden die het verbond Decapolis vormden. Gadara is, volgens de bijbel, de plaats waar Jezus de duivel uitdreef van 2 mannen in een kudde varkens.
Gadara is een archeologische plek en er is veel gebruik gemaakt van donkerkleurig basalt, wat een mooi plaatje oplevert. Er is een westelijk theater, de gids wijst het huisje ernaast aan een vertelt dat hij daar heeft gewoond en dat het theater zijn achtertuin was. Je kan ook goed zien dat er tot voor kort nog mensen hebben gewoond. Van de ruïnes is niet heel veel meer over, doordat de bewoners veel gebruikt hebben om hun huizen te bouwen. 2 aardbevingen hebben er ook niet veel goed aan gedaan... maar het is wel een mooie plek om rond te wandelen, ondanks de hitte van 40+ graden om 11.00 uur.
Er is ook een uitkijkpunt. Vandaar zie je de Golanhoogte en het meer van Tiberias en je staat op een drielandenpunt eigenlijk. Links aan de overkant van het meer van Tiberias ligt Israël en de Palestijnse gebieden en rechts bevindt zich Syrië. De gids legt uit dat de grenzen zijn bepaald door het water wat er loopt. Zo ligt rechts wat noordelijker het Jordaanse vallei en net iets links eronder het Syrische vallei. Best bijzonder om te zien hoe mooi en rustig uitzicht er is, terwijl je weet dat het in die landen zeker niet rustig is!
Na de rondleiding wordt ik naar mijn guesthouse gebracht. Een heerlijk onderkomen met ruime kamer, woonkamer, keuken en badkamer. Er is dakterras met een geweldig uitzicht!
Na wat opfrissing, teruggelopen naar de ruïne, waar ik bij het Rest House eerst ben gaan lunchen met als ‘toetje’ een heerlijk Jordanees biertje!
Daarna terug gelopen naar het drielandenpunt, omdat het nu minder heiig is en daarna door naar het Umm Qais museum.
De hitte is vandaag behoorlijk aanwezig, dus ik ga rustig terug naar mijn guesthouse, waar ik geniet van de waaiers en ventilatoren, het zweet gutst van me af...
in het guesthouse verblijft nog een stel uit Engeland en terwijl we genieten van de ventilatoren maken we een praatje.
Rond 18.30 uur gaat de zon onder, vanwaar we op het dakterras een mooi uitzicht hebben.
Daarna een snelle douche en dan richting het gezin waar ik ga eten. Ik word vriendelijk ontvangen en word naar de tafel geleidt. Een lage tafel, met aan 2 zijden grote kussens op de grind waarop ik mag zitten. De tafel wordt vrijwel direct gedekt en ik zou hier een hele week van kunnen eten! Soep, een grote schaal met in witte wijn bladeren verpakte rijst met daarop kippenpootjes, soort balletjes gehakt met ui en kruiden met tahinsaus, een soort mousse van granaatappel met granaatappelpitjes eroverheen, een salade van komkommer, tomaat en munt, groente in het zuur en natuurlijk platbrood. Het was allemaal erg lekker, maar veels te veel! Ik heb mijn best gedaan, maar daarna kwam er ook nog een toetje in de vorm van rabarbergebak en een ijsje...
Het was erg leuk om bij een gezin te eten en te zien hoe het leven er daar aan toe gaat, heel interessant!
Daarna teruggelopen naar het guesthouse en mijn bedje ingegaan.

  • 22 September 2019 - 20:04

    Marion:

    Dat drielandenpunt lijkt mij heel apart om te zijn , zeker zoals jij zegt wat daar allemaal aan de hand is!
    En dat eten! Jij lust ook alles he, heerlijk haha.
    Geniet!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Umm Qays

Actief sinds 18 Okt. 2010
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 36487

Voorgaande reizen:

17 September 2019 - 08 Oktober 2019

Jordanië en Israël

11 September 2018 - 05 Oktober 2018

Namibië, Botswana en Zimbabwe

03 November 2017 - 29 November 2017

Laos & Cambodja

04 September 2016 - 30 September 2016

Japan

23 Maart 2015 - 05 Mei 2015

Ijsland, West-USA en West Canada

31 December 2012 - 20 Maart 2013

Nieuw Zeeland en Australie

20 Oktober 2010 - 02 December 2010

Australie, van Cairns naar Sydney

Landen bezocht: