Jeruzalem en Yad Vashem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van downunderdebbie - WaarBenJij.nu Jeruzalem en Yad Vashem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

Jeruzalem en Yad Vashem

02 Oktober 2019 | Israel, Jeruzalem

Vandaag een ‘late’ start, om 9.00 uur wordt ik opgepikt voor een rondleiding door Jeruzalem, een belangrijke stad in de Islam, het Christendom en het Jodendom. We rijden in eerste instantie naar de Mount of Olives voor een panoramisch uitzicht over de stad. Daarna stoppen we op Mount Zion om de tombe van King David te bezoeken, de Kamer van het Laatste Avondmaal en de Dormition Abdij. Vervolgens lopen we te voet verder, het oude stadscentrum binnen en wandelen door de Armeense en Joodse wijken richting de recentelijk opgegraven en gerestaureerde Cardo, de Romeinse weg. We komen langs de Klaagmuur, voor mijn gevoel veel kleiner als verwacht. Daarna lopen we verder richting de Christelijke wijk. Via de Via Dolorosa lopen we richting de Verrijzeniskerk. Daar gaan we naar binnen en wat is het daar druk! Niet normaal, er staan gewoon dikke rijen mensen die allemaal zo dichtbij mogelijk te plek willen komen waar Jezus zijn voetsporen zou hebben gezet.
Vervolgens brengen we een bezoek aan Yad Vashem, het officiële Holocaust herdenkingsmonument in Israël. Heel indrukwekkend! Echt de moeite waard voor een bezoek! In de bus terug is het dan ook erg stil en iedereen wordt weer naar zijn hotel gebracht.
Terug bij het hotel is er veel leven op straat. Wellicht waren het gisteren de naweeën van het joodse nieuwjaar?
Ik ga op zoek naar een bierwinkel om daar een paar goede souvenirs te kopen en loop daarna meteen door naar het eettentje van gisteren, wat Jachnun Bar blijkt te heten en op nummer 1 van tripadvisor staat! Vandaag eet ik de Memu Jachnun en ook die is erg lekker. Daarna loop ik nog wat verder rond door de straten van Jeruzalem en ga daarna mijn laatste biertje drinken van Israël, wederom op het dakterras.
Israël was kort, maar geweldig! Echt een plek om nog een keer terug te gaan!