Vancouver Island - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van downunderdebbie - WaarBenJij.nu Vancouver Island - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

Vancouver Island

19 April 2015 | Canada, Nanaimo

Woensdag hebben we vanuit Port Douglas (USA) de ferry genomen naar Victoria op Vancouver Island (Canada). Na zo'n anderhalf uur mochten we weer van de boot af en kwamen we verbazend snel door de douane heen.
We kwamen aan midden in Victoria, dus hebben we de camper meteen ergens geparkeerd om het Visitor Center en bezoek te brengen. We hebben niet veel dagen op Vancouver Island en willen deze dan ook volop benutten. Bij het Vistor Center hebben we een tour geboekt voor Whale watching. Mijn grote wens is om de Killer Whale (orka) te zien. Die zijn het hele jaar door te zien bij Vancouver Island, maar we zijn nog net te vroeg om zekerheid te hebben om ze te zien. Dat werd dus duimen.
's Avonds hebben we gegeten in Victoria en hebben we ook een bezoekje gebracht aan een van de vele bierbrouwerijen.
De volgende dag zijn we met de bus weer naar het centrum van Victoria gegaan. We hebben geluncht en zijn via het haventje met een taxibootje naar het deel gegaan waar we moesten zijn voor onze tour. Dat was een heel gezellig plekje, met kleine huisjes, eettentjes en in het water zwommen zeehonden, die je kon voeren met vis van de plaatselijke vishandel en er zwom ook een otter.
Daarna zijn we de boot op gegaan. De afgelopen dagen hadden ze al orka's gespot, dus er was goede hoop. Nadat we een tijdje gevaren hadden en heerlijk achterop de boot in het zonnetje te hebben gezeten (we hadden het geluk weer zo'n met strakblauwe lucht te hebben!) kwamen we aan bij zeeleeuwen, die met z'n allen heerlijk op de rotsblokken lagen. Bij die zeeleeuwen zat ook een arend. Helaas nog niet degene die wij wilden zien: de Amerikaanse zeearend, oftewel de Eagle.
Nadat we weer een tijdje verder hadden gevaren kregen we wat we wilden: orka's!! We hebben 2 verschillende groepen gezien, waarbij bij 1 groep een baby orka zat. Ik vond het echt een geweldige ervaring om het te zien...
We zijn nog een tijdje doorgevaren langs een eiland die door een paar beroemdheden is gekocht. Op het eiland zitten honderden herten, die daar zijn geplaatst om op te jagen, maar ze hebben er nooit een vergunning voor gekregen om te jagen :-) Rond het eiland hebben we nog wat zeeleeuwen zien zwemmen en hebben we ook een andere soort walvis gezien, maar die was al heel snel kopje onder.
Op een ander eilandje zagen we een Amerikaanse zeearend boven op een boom zitten. Op de rand van het eilandje zaten ganzen. Zoals de gids zei: de trots van Amerika en de Canadese gans.... ;-)
Teruggekomen in Victoria hebben een heerlijk ijsje gehaald en zij we met de watertaxi teruggegaan richting centrum. Daar hebben we de bus richting de camping genomen, maar hebben we wel nog een tussenstop gemaakt voor een hapje en drankje bij een bierbrouwerij. Zo'n dag moet je toch goed vieren ;-)

De volgende dag zijn we verder gereden. We hebben ervoor gekozen om naar het Pacific Rim National Park Reserve te gaan. Helaas was het Visitor Center niet open, waardoor we zijn doorgereden naar Ucluelet, een dorpje in het NP. Daar was het Visitor Center pas later open... Gelukkig zat er een supermarkt om de hoek die heerlijke stokbroden had! Dat was weer even geleden dat we 'echt' brood op hadden. Nadat we een stokbrood hadden verorberd, konden we bij het Visitor Center terecht. In Ucluelet kon je alleen maar wandelen en de tour die we wilden doen was er niet. Dus zijn we gaan wandelen! De Wild Pacific Trail was een leuke wandeling, maar het einde was beter! In een boom zaten 2 Amerikaanse zeevarenden. We hebben een tijdje op de rotsen gestaan om ze te aanschouwen. 1 van de arenden vloog weg, maar kwam na een tijdje ook weer terug. Hierdoor hebben we ook geweldige foto's kunnen maken!
Na de wandeling zijn we weer in de camper gestapt en zijn we naar Tofino gereden waar we een camping hadden geboekt. We kwamen helaas te laat aan om een tour voor de volgende dag te boeken. Wel hebben we een camping die aan het strand grenst, dus 's avonds hebben we nog wel een strandwandeling kunnen maken.

Zaterdag zijn we op tijd naar het centrum van Tofino gegaan om een tour te boeken. De eerste 2 organisaties gingen niet meer die dag, maar de 2e organisatie was zo vriendelijk om anderen te bellen om te kijken welke gingen. We willen namelijk op berenjacht en ze gaan alleen maar al het eb is. Dat is in de ochtend, maar dat lukte dus niet meer. Zaterdagavond zou het ook nog eb worden, dus een hadden nog een kans... En die kregen we! Om 17.45 uur werden we warm aangekleed op de boot (een zodiak) verwacht en dat deden we dus ook. Maar eerst hebben we nog een aantal wandelingen gemaakt in het National Park. We hebben de Rainforest Trail gelopen waar je over glibberige houten paden kan lopen. Ook hebben we de Lighthouse Trail gelopen, waar je alleen geen uitzicht had op de Lighthouse....
Aangekomen bij de boot voor de berentour kregen we ook nog een dik pak aan, zodat we het zeker te weten niet koud zouden krijgen. Ik voelde me 100 kilo zwaarder met het pak aan, maar het hielp wel!
We waren maar met 5 mensen op de boot, dus dat was erg fijn. Genoeg ruimte om foto's van beren te kunnen maken, als we ze zouden zien... We hebben eerst een tijdje rondgevaren zonder een beer. De gids zag wel een Amerikaanse zeearend, maar die vonden wij al bijna niet meer interessant ;-) Dus weer door varen en duimen. En uiteindelijk zagen we er een!! Het was alleen een hele lamme tak, want hij lag een beetje verscholen en tilde af en toe verveeld zijn kop op, om vervolgens weer te gaan liggen. Natuurlijk super gaaf om een zwarte beer te zien, maar toch hoopte ik op iets meer actie. Nadat we een tijdje hebben staan toekijken, besloot de gids om even verder te varen en als we geen beren meer zouden zien om dan terug te komen. En wat een goede zet was dat!! We hebben in totaal 6 zwarte beren gezien, waaronder een moeder met een jong!! Zo gaaf! Deze tour heeft echt al mijn verwachtingen overtroffen. Nee, eigenlijk heeft dit eiland al mijn verwachtingen overtroffen.
Omdat we beren hadden gezien, omdat het onze laatste avond was op dit eiland, of gewoon omdat we er zin in hadden zijn we lekker gaan uit eten in een hele gezellige tent. We hebben daar overheerlijk gegeten en natuurlijk een plaatselijk biertje geproefd ;-)
Op de terugweg werden we nog wel even staande gehouden door de politie. Nick mocht eruit komen en werd op zijn rechten gewezen en mocht blazen. Alles was goed en we konden gelukkig gewoon doorrijden, maar niet nadat Nick nog even op de foto ging met de politieauto.

Vandaag moesten we vroeg op om naar Nanaimo te rijden, waar we de ferry naar het vasteland van Canada gaan nemen. Volgende stop: Vancouver.

X Debbie