Yellowstone en Denver - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van downunderdebbie - WaarBenJij.nu Yellowstone en Denver - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

Yellowstone en Denver

04 Mei 2015 | Nederland, Nijmegen

Zondagavond zijn we aangekomen in Bozeman, een plek vlakbij Yellowstone NP. Daar hebben we nog een paar laatste boodschappen gedaan en maandag zijn we op tijd vertrokken naar Yellowstone.
We hebben geluk! Een deel van Yellowstone is al open, iets waar we op gehoopt hadden, maar niet helemaal verwacht. We wilden via de noord ingang naar binnen rijden, zodat we meteen een plekje op de camping konden reserveren. Echter bracht de navigatie ons naar de west ingang. Dit werd snel goedgemaakt, doordat we al vrij snel bizons zagen. De eerste in het weiland langs de weg, maar kort daarna liepen er 4 bizons in de berm. Hierdoor hebben we super foto's kunnen maken! Ook staken ze de weg nog even over voor onze camper langs.
Daarna hebben we onze rit vervolgd richting de camping. Dat duurde wel even, want er zijn wegwerkzaamheden in het park. Dat houdt in dat grote delen van de weg gewoon weggehaald zijn en dat de wegwerkzaamheden gewoon doorgaan, terwijl wij er langs rijden. Het was even een stukje off road, maar alles beter dan omrijden!
Bij de camping aangekomen waren er nog maar een paar plekken vrij, dus we hadden geluk. Daarna snel naar het Visitor Center en weer op weg, door de wegwerkzaamheden. We zijn richting het zuiden gereden en de lucht werd alleen maar blauwer :-)
Onderweg zagen we op eens heel veel auto's lang de weg staan. Dat kan maar 1 ding betekenen: er is wat te zien! Snel camper aan de kant gezet en naar de menigte gelopen en ja hoor!! Een grizzly met haar jong! Die waren aan de overkant van een riviertje aan de wandel en wij konden mooie foto's maken.

Onder Yellowstone bevindt zich een vulkanische hotspot, wat zich uit in vulkanisme.
Het park heeft ongeveer 10.000 warme bronnen en meer dan 200 geisers.
Na het berenspotten zijn we doorgereden naar Midway Geyser. Deze geiser was een kleurrijke, alleen kwam er zoveel rook vanaf, dat we de kleuren niet zo mooi kregen als op de meeste plaatjes.
Daarna zijn we doorgereden naar Old Faithful. Dat is een van de grootste geisers en spuwt 1x in de zoveel tijd water omhoog. We hadden een groep Chinezen/ Japanners naast ons, die bij elke kleine beweging op de geiser 'la la la' riepen, wat ook erg lachwekkend was.
Vervolgens zijn we naar de Biscuit Basin gegaan, waar nog meer kleinere geisers waren en naar Fountain Paint Pot, een groot blubberend modderbad.
Daarna zijn we begonnen aan de terugweg naar de camping. Onderweg hebben we nog een Moos gezien.
Aangekomen bij de camping om 21.00 uur, was ons plekje bezet... Ons reserveringskaartje was op de een of andere manier verdwenen. Gelukkig hadden die andere mensen alleen een kleine tent en konden we de plek delen. Daarna hebben we nog snel wat gegeten en een kleine reparatie gedaan aan de camper (misschien is een van de leidingen kapot gevroren....) en snel naar bed.

Dinsdag zijn we vroeg opgestaan om naar de Lamar Valley de rijden en wederom hadden wij het geluk een strakblauwe lucht te hebben! Daar zouden veel dieren zijn, omdat het een lager gelegen gebied is met veel grasland. We hebben vooral veel bizons gezien, heel veel bizons! Ook hebben we nog 2 zwarte bolletjes in de verte aan de waterkant gezien, wat beren bleken te zijn. Ook hebben we nog wat ongeïdentificeerde witte dieren gezien, maar die waren te ver weg ;-)
Daarna zijn we weer teruggereden en via de wegwerkzaamheden richting Canyon Village gereden. Daar ligt de Grand Canyon of the Yellowstone River; 305 meter diep, met een enorme waterval. Je kan de Canyon via 2 kanten bekijken; via South Rim Drive en via North Rim Drive.
We zijn eerst over de South Rim gereden, waar je allerlei stoppunten hebt. De eerste was Artist Point en die naam snap ik! Het is een super uitzicht!!
Daarna zijn we doorgereden naar de Upper Falls. Daar wilden we eigenlijk een trail lopen, maar die was gesloten doordat er nog sneeuw lag. We hebben gekeken naar het uitzicht bij de waterval en we zijn meteen doorgegaan naar de waterval zelfs. Daar stonden we ernaast en ook dat was een super uitzicht.
We zijn daarna doorgereden naar de Lower Falls, waar we een wandeling van 0,6 kilometer hebben gemaakt. Niet lang, maar hij ging 200 meter naar beneden en was op sommige stukken erg steil... Maar het uitzicht was het zeker waard.
Daarna zijn we via de North Rim gereden, met stops op een Lookout Point, Grand. View en Inspiration Point. Allemaal geweldige uitzichten.
Daarna zijn we naar de westkant van het park gegaan, naar Norris. Daar kan je rondwandelen langs geisers. Even wat anders dan de watervallen, maar hier was veel kleurenpracht en helaas ook veel rotte eieren lucht...
Daarna terug naar de camping om daar nog van het zonnetje te genieten. Helaas duurde dat even, omdat ons plekje (dat wij om 7 uur hadden gereserveerd) was ingenomen. Een stugge Amerikaan had die ingenomen. Hij stond daar de vorige dag ook al en hij had tot 11 uur de tijd om het te verlengen. Ons kaartje, dat wij netjes hadden opgehangen, had hij eraf gehaald en helaas niet netjes op een lege plek teruggehangen... Na veel gepraat, wilde de man zijn plek wel delen (wat makkelijk kom!!), maar hij wilde eerst dat de parkranger zou komen, omdat hij niet wilde dat er dubbel betaald werd voor 1 plek. Ondertussen hadden Steef en ik een rondje rond de camping gelopen om te kijken of we niet ergens een ander plekje konden bemachtigen, voor het geval dat. Een Nederlands stel (uit Nijmegen) met een tentje, bood aan om hun plek te delen.
De parkranger kwam en was not amused... Wij kregen ons geld terug en zijn met onze camper bij de Nederlanders gaan staan en hebben als dank ons geld aan hun gegeven.
De volgende ochtend werden we wakker, met een bizon vlakbij onze camper. Het beest lag heerlijk te genieten van de zon en het groene gras. We zijn naast west Yellowstone gereden, zodat we daar bij de Mac gebruik konden maken van de WiFi om een plan de campagne te maken. We wilden eigenlijk naar Mountain Rushmore gaan, maar er waren een paar dingen die ons tegenhielden. 1 het is erg ver omrijden, 2 als het weer slecht was, zou je niks kunnen zien en 3 we waren al over onze mijlen heen.
Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om richting Denver te gaan rijden en daar van onze laatste dagen te genieten, met mooi weer in het vooruitzicht. We hebben de reis over 2 dagen verdeeld en hebben de nacht van woensdag op donderdag overnacht in Rock Springs.
Donderdag hebben we gekeken wat er te doen was in Rock Springs, maar dat was niet heel spectaculair. Daarom zijn we doorgereden naar Denver.
We kwamen 's avonds aan en bij onze afslag stond ook een bord van Outback. Een steakrestaurant waar we ook in Las Vegas hadden gegeten en wat goed was bevallen. Dus daar zijn we aangeschoven om vervolgens ons op de camping te installeren voor de komende dagen.

Vrijdag zijn we naar Golden downtown gegaan. Dat is een buitenwijk van Denver. Van daaruit zijn we naar de Coors brouwerij gegaan. Dit is het grootste brouwhuis ter wereld en daar wilden we wel een rondleiding. Je mocht echter geen tassen mee nemen, dus hebben we alles in onze regenjassen gepropt, die er voor de zekerheid mee hadden genomen.
De rondleiding was erg leuk en interessant. Je mocht zelf rondlopen, waarbij je een kastje meekreeg waar je een nummer in kon toetsen en je een verhaal kon horen van wat je ziet. Bijna aan het eind kreeg je een mini proef bekertje van Coors. Aan het einde was er een cafeetje met bar en daar mocht je 3 bier proberen. En alles was gratis! Na genoten te hebben van de biertjes, onze foto's opgehaald die ze aan het begin van de tour maakten en de souvenierwinkel, zijn we terug richting downtown gelopen. Op internet zag het er allemaal interessant en gezellig uit, maar het was maar een hele kleine straat, met vooral veel bars en restaurants. Dus hebben we maar lekker gelunched. Nou ja.... Meteen ook avondeten. Het was all you can eat pizza en saladebar. Heerlijk gegeten ;-)

Zaterdag hebben we een lekkere hangdag op de camping gehad. We hebben een wasje gedaan, onze tassen ingepakt en de camper grotendeels schoongemaakt. Daarnaast ook heerlijk genoten van het zonnetje, onder het genot van allerlei lekkere biertjes. 's Avonds gezellig gebarbecued.

Zondag zijn we op tijd vertrokken naar een winkelcentrum waar onder andere de Apple store zat. Helaas voor Nick kon je de applewatch alleen maar bestellen en in juni/ juli ophalen.
Ik heb bij een warenhuis nog even een koffertje gescoord, want anders krijg ik al mijn zooi niet mee ;-)
We zijn daarna teruggereden naar de camping en hebben daarna de Light Rail genomen naar Denver centrum. Het is niet erg groot en er zijn niet veel winkels, maar daarentegen wel veel cafés en restaurants. Na de laatste inkopen, hebben we nog een bierproeverijtje genomen bij een café die de meeste tapbieren heeft: 130 in totaal!!
Vervolgens zijn we naar Bubba Gump gegaan. Dat is een garnalenrestaurant, waar we in Las Vegas ook waren geweest en waar we een klantenkaarten hadden aangeschaft. Hierdoor kregen we een leuke welkomskorting, maar daarnaast ook een VIP behandeling. Nadat we heerlijk gegeten hadden, zijn we terug gegaan naar de camping.

Maandagochtend zijn we vroeg opgestaan om de laatste spullen in de tassen te doen, de camper de vegen en dweilen en om op tijd bij Roadbear (campermaatschappii) te zijn. Als we voor 10.30 uur daar zouden zijn, zouden we een shuttle naar het vliegveld kunnen krijgen. We vliegen pas om 17.20 uur, maar het scheelt wel veel in de kosten.

We hebben 6 geweldige weken gehad, waarin we 6896 mijl (11.033,6 kilometer!) hebben gereden door 10 Amerikaanse staten (Colorado, Utah, Arizona, Nevada, California, Oregon, Washington, Montana, Idaho en Wyoming) en 2 Canadese staten (Britisch Colombia en Alberta). Mooiste wat we gezien hebben? Kan ik niet zeggen ;-) We hebben zoveel gezien, maar zoveel verschillende dingen. Hoogtepunten kan ik wel noemen: wildlife! De beren, eagles, orka's en alle anderen.
Nou terug naar het normale leven...

X Debbie