De eerste Nationale Parken - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van downunderdebbie - WaarBenJij.nu De eerste Nationale Parken - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

De eerste Nationale Parken

05 April 2015 | Verenigde Staten, Las Vegas

Nadat we 1296 kilometer met ons huurautootje hadden gereden in IJsland, zijn we 27 maart vertrokken naar Amerika. Aangekomen in Denver zijn we rechtstreeks naar ons hotel gegaan. Het was 19 uur, maar voor IJslandse tijd 6 uur later. Dus snel wat eten en ons bedje opgezocht.

De volgende dag werden we om 10 uur opgehaald door het camperbedrijf, die ons naar onze camper bracht. Daar aangekomen werd onze camper voorgereden en wat is hij groot!!! Gelukkig hebben we Nick bij ons en durfde hij de eerste kilometers door Denver te rijden. Nadat we eten en drank hadden ingeslagen was het toch allemaal iets later dan wij in onze planning hadden berekend. Daarom besloten om de Great Sand Dunes over te slaan en te overnachten in Denver en de volgende ochtend op tijd te vertrekken. Bij de campground bleek echter dat we helemaal geen grote camper hadden... We hadden zelfs de kleinste! Wat een joekels stonden daar....!

Na een redelijk goede nachtrust en wat stijf van het bed, zijn we vertrokken richting Mesa Verde. We hebben ervoor gekozen om de scenic tour te nemen. En wat een geweldige rit was dat! We zijn dwars door de Rocky Mountains gereden, waar we genoten hebben van alle uitzichten. Vervolgens zijn we door het San Juan National Forest gereden, met ook daar mooie uitzichten. En wat hebben we een geluk met het weer! We hebben de hele weg een strakblauwe lucht gehad met een heerlijk zonnetje!
Tijdens deze rit hebben ook Steef en ik het stuur overgenomen en ondanks dat het een halve vrachtwagen is, die camper is goed in te rijden.
Aan het eind van de middag en heel wat kilometers verder zijn we aangekomen bij onze campground bij Mesa Verde NP, waar we de volgende dag naartoe zouden gaan.

Na een hele koude nacht, maar zonnige ochtend zijn we op weg gegaan naar Mesa Verde. Dat is een National Park waar je zo'n 45 minuten rijdt door een prachtige omgeving, waarbij we wilde paarden hebben gezien, en waar je uitkomt bij klifwoningen, huizen gebouwd in ondiepe grotten in de wanden van het ravijn.
Na Mesa Verde zouden we eigenlijk doorrijden naar Moab, een plaatsje vlakbij Archer NP, waar we dachten dat we nog wel tijd zouden hebben om er nog iets in te plannen. We zijn gereden naar NP Canyonlands, waar we verschillende geweldige uitzichten op de canyons en tafelbergen hadden. Op de terugweg zijn we nog langs Dead Horse Point State Park gereden, met prachtige uitzichten over de Coloradovallei. Wat later als gedacht kwamen we 's avonds op de camping aan, die we gelukkig al 's middags hadden gereserveerd (er was een of ander jeep gebeuren in Moab, waardoor verder alles vol zat).

De volgende dag zijn we weer op tijd vertrokken naar Arches NP. Het is een tamelijk klein park, van een lange weg, met 3 stopplekken. Daar kon je wandelingen maken naar indrukwekkende rotsformaties en natuurlijke bruggen. Het was deze dag erg warm (zo'n 30 graden) en we zijn tijdens de wandelingen ook verbrand...
Daarna zijn we doorgereden naar Capitol Reef NP. Deze naam is aan het park gegeven, omdat een van de heuvels van het Capitool in Washington D.C. lijkt. Wij vonden het vooral een geweldig park door de enorme rotsformaties! Onderweg kwamen we 3 bighorn sheeps tegen, het echte wildlife!
Die middag en avond hebben we nog heerlijk van het zonnetje genoten, onder het genot van Hoodoo's bier (van de plaatselijke brouwerij).

De woensdag zijn we weer terug gegaan naar Capitol Reef, om de scenic route te rijden. Ook hier weer enorme rotsformaties, wat een geweldig landschap is om in te rijden. Hier hebben we herten en marmotten gezien langs de kant van de weg.
Vanuit Capitol Reef zijn we doorgereden naar Bryce Canyon. Dit National Park is beroemd om zijn unieke geologische rotsformaties. Door de samenwerkende krachten van vriezen en dooien worden de kalk- en zandsteenformaties langzaam geërodeerd en vormen zo de zogenaamde hoodoos.
Vervolgens zijn we doorgereden richting Zion NP. Daar hadden we in de buurt een camping gereserveerd, zodat we de volgende dag vroeg konden vertrekken.
Onderweg reden we nog door Red Canyon heen, wat weer een mooi gebied was om te rijden.

Donderdagochtend zijn we naar Zion NP gegaan. Zion is een natuurreservaat, waar je voor een groot deel alleen met een shuttlebus doorheen kon. Die bracht ons bij verschillende stops, waar je mooie uitzichten had op rotsformaties en waarbij je ook verschillende wandelroutes kon lopen. Onderweg zijn we herten tegengekomen en eekhoorntjes. Het waren mooie stukken om te wandelen en wederom weer een NP die geweldig mooi is! Na de busstops hebben we onze camper weer opgehaald en zijn we het andere deel van het NP doorgereden. Op een gegeven moment moesten we door een tunnel heen, waarbij al het verkeer werd stopgezet zodat wij door de tunnel konden met onze camper (daar moesten wij uiteraard wel voor betalen). Na de tunnel hebben we nog een groot deel door Zion gereden. Onderweg hebben we nog een grote groep bighorn sheeps gezien; 6 van heel dichtbij in de berm en nog een groot aantal boven op de berg. Waaronder ook kleintjes.

Op vrijdag zijn we vertrokken naar Pages, waar we een tour hadden geboekt naar de Antilope canyon, upper canyon. Onderweg kwamen we door Glen Canyon, maar daar hadden we nog geen tijd voor. We moesten om 9.30 uur in Pages zijn. En dat is ons gelukt, ondanks het tijdsverschil van een uur. In Utah, waar we vetrokken was het een uur later dan in Arizona waar Pages in ligt.
Bij de tourorganisatie aangekomen werd iedereen achterop de wagen geladen, waar we gezellig naast elkaar konden zitten. Bij de Canyon aangekomen, waren wij de laatste groep die naar binnen mocht. Dat had als grote voordeel dat we net iets langer konden blijven staan en meer foto's konden nemen. Onze gids was daarin heel behulpzaam! Zo weten we nu waarom het de Antilope Canyon heet; in het hart van de Canyon, zie je als je omhoog kijkt een hart met daarin een een Antilope hoofd (zie foto). Het was echt een super tour en zou het iedereen aanraden die in die omgeving komt!!
Na de tour hebben we een iets te grote pizza gehaald bij de pizza hut. Zelfs Nick kreeg zijn pizza niet op! ;-p Vervolgens zijn we even teruggereden naar Glen Canyon en de Glen Canyon Dam. Daar hebben we nog mooie foto's gemaakt om daarna weer door te rijden naar ons volgende stop: Monument Valley.
's Middags hebben we nog heerlijk in het zonnetje gezeten met een heerlijke Corona. Ook hebben we onze tour voor de volgende dag geboekt; 3 1/2 uur door Monument Valley. We hebben er vanaf onze camping al een beetje zicht op :-)

Zaterdag moesten we om 9.00 uur klaar staan voor vertrek van onze tour door Monument Valley. Het was een mooie tour met alle hotspots, maar het was heeeel erg koud in de open jeep... We hebben mooie foto's kunnen maken en toen we van de tour terugkwamen hebben we heerlijk genoten van de warme zon op de camping. We zijn zelfs verband ;-) 's avonds hebben we het BBQ seizoen ingeleid!!

Zondag zijn we om 6.30 uur opgestaan om te vertrekken van de camping. Dit was zo vroeg doordat we veel moesten rijden, maar we konden zo ook meteen een mooie zonsopkomst meepakken bij Monument Valley. Na een kwartier rijden zaten we weer in Arizona tijd en was het nog een uur vroeger. Daardoor kwamen we rond 9.00 uur al aan bij Grand Canyon. Hier hebben we genoten van de verschillende prachtige uitzichten op de Canyon. We hebben er ook een stuk gewandeld, waarna we verder zijn gaan rijden.
Onderweg hebben we een kleine omweg gemaakt om over 'historic route 66' te rijden. Dit was een kleine tegenvaller, want het was gewoon een weg... Daarna kwamen we bij de Hoover Dam. Daar hebben we een rondje over gereden en hebben we mooie foto's gemaakt vanaf de brug.
Na een flinke file en bijna 2000 mijl in totaal te hebben gereden, zijn we nu aangekomen bij: Las Vegas!!! Ik heb er zin in ;-)

X Debbie