Beppu - Reisverslag uit Beppu, Japan van downunderdebbie - WaarBenJij.nu Beppu - Reisverslag uit Beppu, Japan van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

Beppu

Blijf op de hoogte en volg

14 September 2016 | Japan, Beppu

Zondag ben ik met de trein aangekomen in Beppu. Het klein plaatsje dat vooral bekend staat om onsen, warmwaterbronnen. In de stad ligt het grootste kuuroord van Japan. Vanweg de vele fumarolen (opening in de aardkorst waar warme gasten uit komen) en modderpoelen, zijn er 2849 warme bronnen.

In mijn hostel aangekomen bleek ik inderdaad een eenpersoonskamer te hebben, maar het was meer een schoenenkast. En zo rook het ook... Daarnaast was ik bang door de vloer te zakken, omdat die heel erg doorbuigt. Later realiseerde ik mij dat onder mijn kamer de onsen van het hostel zitten, dus waarschijnlijk is de lucht van vocht (en schimmel?!) en buigt daardoor de vloer ook zo lekker door als ik erop loop...
Maar goed, ik heb snel de airco aangegooid in de hoop dat dat zou helpen en ben op pad gegaan. Ik ben naar een Beach Sand Bath gegaan. Het zand is warm/ heet door het hete water. Je krijgt een mooi yukata aan (Japans kledingstuk, gebaseerd op de kimono) en dan mag je in een kuiltje gaan liggen. Je krijgt even een waarschuwing dat het zwaar zal zijn en daarna wordt er zand op je geschept. En het is best zwaar! Je hoofd ligt op een houten blokje, zodat je niet helemaal ingegraven wordt ;-) Het is heel ontspannend, maar vooral ook erg warm! Het zweet loopt weer met stralen van mijn gezicht af. Na 15 minuten mag je er uit komen en mag je na een douche de onsen in. Gezellig met z'n allen (vrouwen en mannen apart) naakt badderen. Ik val hier wel helemaal buiten de groep... Ik ben de enige lange persoon, heb als enige vetrollen en ben ook de enige met een flinke boezem. Maar ben ook de enige die alleen een bos haar op d'r hoofd heeft... ;-p
Na dit heerlijke bad, ben ik weer terug gegaan naar het centrum om een planning te maken voor de volgende dag. Ik had eigenlijk nog meer willen ondernemen deze dag, maar alles blijkt hier om 17.00 uur gesloten. Met behulp van een vrouw van de informatiedesk, heb ik genoeg info om een planning te maken. Aangekomen in mijn muffe kamer in het hostel, heeft het nog wat tijd gekost om die planning kloppend te krijgen. Oké, ik wil ook wel erg veel op 1 dag, maar de logica van de Japanners is er ook niet. Als er eenmaal per uur een trein komt, laat je niet de enige bus per uur 5 minuten eerder vertrekken! Maar het is me gelukt en nu kwam die eenpersoonskamer wel erg goed uit. Ik lag heerlijk op tijd te slapen en ben niet wakker gemaakt door andere kamergenoten. Wel werd ik al om 6.30 uur gewekt door een ander geluid. Een continue getik. Wat bleek?! Het regende gewoon! Na de weersvoorspelling te hebben nagekeken, blijkt dat ik de komende week elke dag regen ga houden, met een temperatuur tussen de 25 en 30 graden. En niet een klein beetje regen, maar heeeeel veeeeeel regen. Ach ja, een keer wat anders: in plaats van zweetdruppels, regendruppels die over mijn gezicht lopen.

Die maandag dus vroeg op pad gegaan. Gelukkig stonden er paraplu's voor het hostel die je mocht lenen. Echter alleen diegene met een zwarte of blauwe sticker, maar die was er niet. Dus heb ik maar een andere paraplu geleend. Het regende zo hard!! Beppu heeft normaal uitzicht op zee of op bergen, maar vandaag is het wit van de bewolking.
Met het boemeltreintje ben ik naar Usuki gegaan. Daar staan de Usuki Stone Buddhas, wat sinds 1995 op de werelderfgoedlijst staat. Er wordt gedacht dat de beelden gemaakt zijn in de Heian periode (794-1185) en de Kamakura periode (1185-1333), maar het is onbekend wie het gemaakt heeft en waarom. De meeste boeddhabeelden in Japan zijn gemaakt van hout of metaal, deze stenen boeddha's zijn zeldzaam. Het was erg mooi en het is bijzonder dat ze deze beelden, in die tijd, hebben kunnen maken. Sommige beelden zijn door de jaren heen beschadigd, maar andere beelden zien er nog super mooi uit.
Door de hevige regen, zelfs de paraplu lekte door de hevigheid, ben ik weer snel terug gegaan naar het station om terug te keren naar Beppu. Om mijn reis te versnellen, dit keer geen boemeltreintje, maar de Nichirin nr. 8. Ondertussen is het gestopt met regenen en blijken we door een heel mooi gebied te rijden! Dit was op de heenweg niet opgevallen, maar gelukkig kan ik daar nu wel van genieten. We rijden midden door de bergen, met veel bomen en planten.
Aangekomen in Beppu heb ik meteen de bus genomen naar de 'Jigoku Meguri' oftewel de 'hel tour'. De thermale bronnen in Beppu worden Jigoku genoemd, een boeddhistisch woord voor 'brandende hel'. Tijdens deze tour kom je langs verschillend bronnen, bijvoorbeeld de bloedvijver Jigoku (rode modder vermengt met kokend water) en de oceaan Jigoku (blauw water). Door het slechte weer, is niet alles goed zichtbaar helaas, maar het blijft evengoed een mooi natuurverschijnsel! Ik heb er ook nog een heerlijk gekookt eitje gegeten, gekookt in een van de bronnen. Ook was er een geiser, die ze qua vergeleken met de geisers in IJsland en die van Yellowstone NP. Dat was dan ook wel de enige vergelijking. Hij was mooi, maar ik heb die andere 2 gezien vorig jaar en die waren veel mooier.
Vervolgens rustig weer teruggegaan richting het hostel, om alles goed te laten drogen voordat mijn rugzak weer ingepakt wordt.

Dinsdagochtend ben ik eerst naar de onsen van het hostel gegaan, om daar nog even van te genieten. Daarna heb ik een wandeling gemaakt naar het bakkerijtje Tomonaga Panya. Ik had er goede dingen over gelezen, dat ze lekkere broodjes zouden hebben. Nou, dat was zo! Ik had een broodje gevuld met kaas en broodje gevuld met krenten gekocht en deze bij de haven opgegeten. Daarna toch maar even teruggelopen voor nog wat broodjes. Het brood zelf is heerlijk en de vulling ook! Aangezien ik vandaag vertrek uit Beppu en om 14.00 uur de Uwajima unyu ferry neem, is het een goed excuus om de broodjes mee te nemen voor onderweg ;-) De ferry gaat richting het eiland Shikoku, daarbij laat ik het eiland Kyushu achter me.

X Debbie

  • 14 September 2016 - 07:52

    Beitske:

    Heerlijk Debby! Op de schimmel na......haha. Heel veel plezier op het eiland Kyushu!

  • 15 September 2016 - 09:21

    Nina:

    Klinkt goed Deb, lekker relaxen in de thermen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Beppu

Japan

Met de trein van Fukuoka naar Tokio

Recente Reisverslagen:

29 September 2016

Tokyo

29 September 2016

Tokyo

27 September 2016

Nagano

24 September 2016

Kyoto

21 September 2016

Hiroshima

Actief sinds 18 Okt. 2010
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 36483

Voorgaande reizen:

17 September 2019 - 08 Oktober 2019

Jordanië en Israël

11 September 2018 - 05 Oktober 2018

Namibië, Botswana en Zimbabwe

03 November 2017 - 29 November 2017

Laos & Cambodja

04 September 2016 - 30 September 2016

Japan

23 Maart 2015 - 05 Mei 2015

Ijsland, West-USA en West Canada

31 December 2012 - 20 Maart 2013

Nieuw Zeeland en Australie

20 Oktober 2010 - 02 December 2010

Australie, van Cairns naar Sydney

Landen bezocht: