Jerash, Ajloun en Al-Salt - Reisverslag uit Umm Qays, Jordanië van downunderdebbie - WaarBenJij.nu Jerash, Ajloun en Al-Salt - Reisverslag uit Umm Qays, Jordanië van downunderdebbie - WaarBenJij.nu

Jerash, Ajloun en Al-Salt

Blijf op de hoogte en volg

20 September 2019 | Jordanië, Umm Qays

Vandaag wordt ik tussen 8.15 uur en 8.30 uur opgehaald. Van tevoren krijg ik een heerlijk Jordaans ontbijt: ei met tomaten, verschillende soorten kaassoorten (van smeerbare kaas tot balletjes kaas), platbrood en gekruid brood, olijven, dadels, komkommer, tomaten, 6 verschillende soorten (zelfgemaakte) jam, koffie, thee en wortel-sinaasappelsap. Het was verrukkelijk, maar wederom veels te veel.
Om 8.30 uur vertrekken we naar Jerash. Vroeger was deze stad een van de belangrijkste, en grootste, Romeinse steden in het Midden-Oosten. Vandaag is het nog steeds de grootste Oud-Romeinse archeologische site buiten Europa. De monumenten op deze plek zijn in erg goede staat en geven een goed beeld in hoe de Romeinen en Grieken hier geleefd moeten hebben.
Na Jerash rijden we verder richting Ajloun, een oud kasteel dat tussen 1184 en 1188 gebouwd is. In 1837 en 1927 is het kasteel getroffen door aardbevingen, maar het kasteel is altijd gerestaureerd in zijn vroegere staat. Het is weekend voor de locale bevolking, dus erg druk, maar wel mooi om het kasteel te zien.
Na het bezoek aan Ajloun rijden we naar Al-Salt. Mijn chauffeur moet even zoeken naar het guesthouse en er gaan de meest steile en smalle straatjes naar beneden. Blij dat ik zelf niet hoef te rijden...
Het stadje heeft veel trappen, heel veel trappen! In totaal zijn er 3050 traptreden! En waar geen treden zijn, gaat het dus gewoon omhoog of omlaag via de stoep. Gelukkig niet zo steil als met de auto bij aankomst, maar na een half uur rond wandelen lig ik er af! Het is 34 graden en ik ben doorweekt van het zweet en ga dus heel rustig aan terug naar het guesthouse.
Het is echt een leuk stadje, waar ze helaas wel bezig lijken te zijn met de grote schoonmaak. Overal wordt gepoetst en dat brengt niet altijd even lekkere geuren met zich mee.
Vanaf 15.00 uur geniet ik van het uitzicht vanuit het guesthouse, waar het op het balkon lekker doorwaait en het goed uit te houden is! ‘s Avonds eet ik bij het guesthouse: Sambosek en Hummos met vlees.
Na een goede nachtrust zou om 9.30 uur het ontbijt zijn. Aangezien ik om 8.00 uur al wakker was, lekker met een boek geïnstalleerd op het balkon met uitzicht op het stadje. Om 10.15 uur start eindelijk het ontbijt, een variatie van allerlei locale gerechtjes, maar weer allemaal lekker.
Na het ontbijt ga ik het stadje weer verder verkennen en ga onder andere naar het museum en wordt daarna uitgenodigd op de thee bij het winkeltje ernaast.
Om 13.00 uur staat mijn chauffeur weer klaar om te vertrekken naar de volgende bestemming!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Umm Qays

Actief sinds 18 Okt. 2010
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 36513

Voorgaande reizen:

17 September 2019 - 08 Oktober 2019

Jordanië en Israël

11 September 2018 - 05 Oktober 2018

Namibië, Botswana en Zimbabwe

03 November 2017 - 29 November 2017

Laos & Cambodja

04 September 2016 - 30 September 2016

Japan

23 Maart 2015 - 05 Mei 2015

Ijsland, West-USA en West Canada

31 December 2012 - 20 Maart 2013

Nieuw Zeeland en Australie

20 Oktober 2010 - 02 December 2010

Australie, van Cairns naar Sydney

Landen bezocht: